hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| ریشه‌کن کردن گیاهان دارویی ممنوع

همدان| ریشه‌کن کردن گیاهان دارویی ممنوع

طبیعت اطراف الوند بسیار سخاوتمند است و گیاهان دارویی زیادی را در دل خود می‌پروراند. فصل بهار که روی زیبای خود را به طبیعت بکر و دامان الوند همدان نشان می‌‌دهد؛ اهالی بومی روستای‌ اطراف الوند، گونی به دست راهی دشت و دمن می‌‌شوند تا بوی خوش چای کوهی (گل کفته)، عطر دلاویز تیغ‌دوراغ و آویشن، بابونه، ریواس، پنیرک، موچینه، ترشکه، منده، سلما‌تره، بومادران، شاتره، گل زرد، گیلاقه، گزنه، کنگر، ریواس، گل محمدی، قازیاقی و شنگ را در کیسه کرده و به بازار خیابان‌های باباطاهر، شریعتی و سبزه‌میدان همدان برسانند.

 به گزارش تسنیم، همدانی‌ها معتقدند این گیاهان خاصیت دارویی دارد و در هر خانه‌ا‌ی در فصل بهار می‌توانید بوی آذربه، تیغ دوراغ (تیغ دوغال) و آش و کوکوی پخته‌شده با این گیاهان را در مشام بکشید و طعم خوش آن را در وجود خود حس کنید اما دراین‌بین نباید فراموش کرد که خاصیت طبی و شفابخش گیاهان الوند فقط مختص نسل دیروز و امروز نیست و باید برای آیندگان هم باقی بماند و بنیان آن ریشه‌کن نشود.

90 درصد گونه‌‌های گیاهی از مراتع برداشت می‌شود

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان همدان اظهار داشت: 822 هزار هکتار منابع طبیعی در استان داریم که در فصل بهار در جای‌جای آن رویشگاه بیش از 1500 گونه گیاهی است که برخی از این گیاهان را بومی‌‌ها برای مصرف در غذا‌‌های محلی به‌صورت تازه یا خشک استفاده می‌کنند. عباس قبادی با اشاره بر اینکه ازجمله این گیاهان می‌توان تیغ دوغال، آویشن، بابونه، ریواس، کنگر، بومادران، خاکشیر، قازیاقی و گل کوفته یا چای کوهی نام برد، افزود: توصیه ما به بومی‌ها این بوده است که در برداشت این گیاهان دقت کافی داشته باشند و آسیبی به محیط طبیعی رشد آن وارد نکنند. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان همدان گفت: همچنین سال قبل برای بهبود وضعیت رشد آذربه در سطح منابع طبیعی استان همدان در شهرستان‌های ملایر، تویسرکان، همدان و اسد‌آباد حدود 150 هزار بوته گلدانی آویشن کاشته شده است. به شکل ناصحیح خارج کردن بوته گیاهان خودرو از منابع طبیعی استان همدان موجب کاهش استقامت خاک و کاهش پوشش گیاهی می‌‌شود که عامل مهمی در پیشگیری از شدت یافتن جریان بارش‌‌ها است وقتی بر روی خاک پوشش گیاهی وجود داشته باشد آب باران در دل زمین جذب می‌‌شود و امکان مجدد رویش گیاه با این ذخیره آبی در خاک افزایش می‌‌یابد.

 قاسم اسدیان رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان هم گفت: 90 درصد گونه‌‌های گیاهی از مراتع برداشت می‌شود و برداشت صحیح نقش مؤثری در حفظ و بقای این گونه‌های گیاهی دارد. افرادی که اقدام به برداشت از مراتع می‌کنند نه‌تنها کمکی به مرتع نمی‌کنند بلکه با ریشه‌کن کردن گیاه فرصت گل‌دهی و ازدیاد گونه‌ گیاهی را هم از آن می‌گیرند

برخورد قانونی با آسیب‌زنندگان به طبیعت

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان در پاسخ این سؤال که برای حفظ گیاهان طبیعت از دستبرد و آسیب‌ها چه اقدامی انجام دادید؟ اظهار داشت: در مناطق حفاظت‌شده همراهی و تعامل با بومی‌ها برای استفاده از منابع طبیعی موجود وجود دارد تا با همکاری آنان پوشش گیاهی مفید و مثمر ثمر مناطق حفظ شود اگر آسیبی به گونه‌‌های گیاهی مناطق حفاظت‌شده وارد کند باید برخورد قانونی کنیم. سید عادل عربی افزود: افراد بومی اجازه برداشت گیاهان دارویی و یا خوراکی را دارند اما به هیچ اجازه نمی‌دهیم که آسیبی به پوشش گیاهی این مناطق وارد کنند و باید به حد نیاز هم برداشت کنند؛ یعنی جوامع محلی هم باید از منافع مناطق حفاظت‌شده که برای آنان محدودیت‌های را ایجاد کرده است بهره‌مند شوند اما به‌شرط حفظ منابعی مانند ریواس، کنگر، بولاغوتی، تره قازیاقی و غیره.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد